Zijn smoothies gezond?

Dit is een smoothie die ik zelf gemaakt heb
Smoothies. Je kunt veel verschillende soorten krijgen in de winkel en het is ook heel makkelijk zelf te maken. Ik vind het heerlijk en maak het ook wel eens (zie foto). Je doet verschillende soorten fruit in de blender, giet dit in een glas of schaaltje, wat fruit erop en je hebt een ontbijt/lunch of tussendoortje. Makkelijk en gezond, toch?
Nou, nee. Helaas zijn smoothies niet zo gezond als we denken. Een smoothie bevat al gauw 2-4 stuks fruit wat je binnen 1 minuut opdrinkt. Hierdoor heb je niet zo snel het gevoel dat je vol zit, terwijl je dit wel hebt wanneer je gewoon fruit eet omdat hier nog vezels in zitten waar je op moet kauwen. Deze gaan verloren in de smoothie. Het aantal kcal per stuk fruit blijft daarentegen wel hetzelfde in een smoothie en een groot glas bevat al gauw zo'n 200-300 kcal. Deze kcal bestaan met name uit (fruit) suikers. Een groot glas bevat namelijk al zo'n 7 suikerklontjes (en een smoothie uit de winkel kan nog meer bevatten door extra toegevoegd suiker)! Voor je lichaam maakt het niet uit of suikers uit fruit of uit koekjes komen, het wordt op dezelfde manier afgebroken en bij een teveel aan suikers wordt het opgeslagen als vet. Fruit heeft wel de voorkeur boven koekjes omdat fruit veel vitaminen en andere gezonde stoffen bevat die niet in koekjes zitten. Het eten van 2 stuks fruit per dag is voldoende voor positieve gezondheidseffecten blijkt uit onderzoek. Echter, voor het gebruik van smoothies en ander gepureerd fruit zijn nog geen gezondheidseffecten aangetoond. Wel gaat er vitamine C verloren door het pureren van fruit (Voedingscentrum, 2019). Dus gezien het aantal kcal en suikers die je binnenkrijgt met de smoothies en de niet-bewezen gezondheidseffecten, verloren vezels en vitamine C, is mijn advies om maximaal 2-3 keer per week een smoothie te eten en dit niet te gebruiken ter vervanging van 'gewoon' fruit.

Liefs, Anniek

Meer lezen over smoothies? Kijk eens op Voedingscentrum

Reacties

  1. Hoi Anniek,
    Leuk weer f wat blogs te kunnen lezen! Ik ben wel benieuwd; geld dit ook voor groene smoothies (dat het niet echt gezond is) of is het dan een ander verhaal :)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Sifra!
      Wat ik over de fruitsmoothies heb geschreven geldt ook voor de groene smoothies. Door het pureren van de groente gaan ook de vezels kapot, net als bij het fruit. Een zelfgemaakte groentesmoothie bevat wel minder calorieën dan een fruitsmoothie omdat er geen (fruit) suikers inzitten. Mijn advies is om de groentesmoothie niet te eten in plaats van je dagelijkse portie groente.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Kan ik mijn hemoglobine (hb) in het bloed verhogen door middel van voeding?

Koffie

Heb ik eiwitshakes nodig als ik sport en spieren wil opbouwen?