Eten tijdens en rondom de feestdagen

Feestdagen.
Dit jaar zullen de feestdagen anders zijn dan voorgaande jaren, echter het blijven wel dagen waarin vaak veel gegeten wordt en (misschien ook wel extra) veel restjes blijven liggen. Wil je het dit jaar wat rustiger aan doen met al dat eten? Of heb je geen idee wat je straks met al die restjes moet doen?

Tijdens de feestdagen mag je zeker wel genieten van lekker eten en doe dit ook. Maar, om niet te dagenlang de kerstrestjes op te eten is mijn tip om hier al rekening mee te houden met boodschappen doen: koop niet te veel in. Verder zijn kerstkransjes en chocolade lang houdbaar, dus die kan je ook nog even laten liggen en er bijvoorbeeld elke dag maximaal 1 te eten. Een chocolade kerstkransje kan al zo'n 100-150 kcal bevatten, dit komt overeen met 1-2 boterhammen. Ook kerststol is relatief lang houdbaar en kan je dus gerust laten liggen en 1 plakje per dag nemen. Een plakje kerststol met spijs bevat al gauw zo'n 155 kcal, wat overeen komt met ongeveer 2 boterhammen (zonder beleg). Een andere mogelijkheid is om je restjes kerstkransjes, chocolade en stol te delen met mensen uit je buurt of kerk. 

Om tijdens de feestdagen wat gezonder te eten, heb ik hier een paar tips:

  • Eet fruit bij het kerstontbijt. Fruit bevat vitamine C en is lekker zoet.
  • Eet niet alleen kaas, vleeswaren of hagelslag op brood, dit is calorierijk broodbeleg. Maar eet ook halvajam, hüttenkäse of 20+ of 30+ kaas. En doe voor de variatie eens wat (rauwkost) groente erbij.
  • Eet veel groente naast het vlees/aardappeltjes/saus. Groente vult en bevat weinig calorieën.
  • Maak rode saus in plaats van witte saus bij het vlees. Rode saus bevat over het algemeen minder calorieën. 
  • Neem een klein nagerecht en portioneer dit alvast in kleine schaaltjes. Zo heb je ook niet de neiging om meer te nemen.
  • Probeer dagelijks 30-60 minuten te bewegen, bijvoorbeeld wandelen of fietsen.
  • Eet tussen kerst en oud en nieuw gezonde maaltijden met veel groente.
  • Dagje oliebollen bakken (en eten)? Houd hier de rest van de dag rekening mee door te kiezen voor lichte maaltijden zoals een bakje yoghurt met fruit, een kopje soep of een salade. Zo krijg je niet teveel calorieën binnen. 

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt en als je vragen hebt, laat het me weten!


Liefs, Anniek

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kan ik mijn hemoglobine (hb) in het bloed verhogen door middel van voeding?

Koffie

Heb ik eiwitshakes nodig als ik sport en spieren wil opbouwen?